Tot ce trebuie să știți când vă faceți paşaport

Până acum nu am simțit nevoia să îmi fac pașaport, întrucât toate țările în care am călătorit până acum permiteau pătrunderea pe teritoriul lor și prin intermediul cărții de identitate. Dar iată că joi am primit vestea că în prima parte a anului viitor voi pleca într-o călătorie în interes de afaceri în San Francisco, în Statele Unite ale Americii, așa că pașaportul este imperios necesar. Și pentru că am citit pe diverse site-uri care sunt formalitățile necesare pentru a-ți reînnoi sau pentru a ți se emite un pașaport nou, m-am gândit că ar fi util să găsiți toate aceste informații detaliate aici. Să începem, așadar!

Tipuri de pașaport

Înainte de toate, este bine să știți că în România puteți opta pentru două tipuri de pașaport:

  1. Pașaportul simplu temporar – este valabil 12 luni de la data emiterii și poate fi emis în următoarele situații:

    • când nu dispuneți de timpul necesar până la emiterea pașaportului simplu electronic
    • când urmează să călătoriți în state aflate în conflict, iar pe pașaportul vostru există o viză aplicată de una dintre țările în stare de beligeranță
    • când pașaportul pe care îl dețineți este valabil, însă nu mai există file disponibile în acesta
    • când pașaportul pe care îl dețineți este depus pentru obținerea unor vize, însă trebuie să călătoriți de urgență în altă țară
    • când o persoană minoră trebuie să călătorească în străinătate pentru concursuri sau intervenții medicale și nu există timpul necesar pentru obținerea acordului ambilor părinți
    • când cetățenii români aflați în străinătate nu mai posedă documente de călătorie valabile.
  2. Pașaportul simplu electronic – este valabil 5 ani de la data emiterii.
Pașaport
Pașaport (sursă foto)

Acte necesare pentru emiterea unui pașaport

Surprinzător, pentru a intra în posesia unui pașaport nou, nu va trebui să vă bateți capul cu formulare de completat sau taxe de plătit în mai multe instituții financiare. În cazul pașaportului simplu electronic (asupra căruia îmi voi concentra atenția de acum încolo) aveți nevoie de:

  1. cartea de identitate sau cartea de identitate provizorie (în acest caz, aceasta trebuie însoțită de certificatul de naștere în original) aflată în termen de valabilitate și prezentată în original.
  2. dovada plății taxelor pentru emiterea pașaportului, în original.
  3. pașaportul anterior, în original, dacă este cazul.

Cât costă emiterea unui pașaport ?

În cazul unui pașaport simplu electronic va trebui să plătiți o taxă de 270 de lei pentru emiterea documentului și o taxă de 22 de lei, reprezentând taxa consulară. Ambele taxe pot fi plătite la orice sucursală CEC Bank, iar chitanțele pe care le primiți trebuie să le păstrați pentru că vă sunt necesare la depunerea actelor.

Cât durează până intrați în posesia pașaportului?

Deși pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne, termenul de eliberare a pașaportului simplu electronic este de 30 de zile lucrătoare, în realitate puteți ridica pașaportul în 15 zile lucrătoare.

Alte informații utile

– cererile pentru emiterea unui nou pașaport se depun personal, iar documentul se ridică tot personal de la ghișeele instituției unde ați depus cererea.

– în București, cererile se depun la Serviciul Public Comunitar pentru Eliberarea și Evidența Pașapoartelor Simple (fie la sediul din Piața Amzei, fie la sediul din Pipera). Adresa exactă și programul de lucru al celor două sedii le găsiți aici.

– în București, începând cu anul 2013, puteți depune actele necesare pentru emiterea pașaportului și la sediile special amenajate în fiecare sector al capitalei. Adresele exacte ale acestora și programul de lucru le găsiți aici.

– pentru orice alte informații legate de emiterea pașapoartelor puteți accesa resursele puse la dispoziție aici.

Sper că acest articol v-a fost de folos pentru a înțelege care este procedura pe care vreți să o urmați pentru emiterea unui nou pașaport.

5 thoughts on “Tot ce trebuie să știți când vă faceți paşaport”

  1. Buna ad dori sa obtin o viza penttu USA zic eu, pentru maxim doua saptamini,lucrez in Italia de peste zece ani,am contract de munca indeterminat,si lucrez de 5 ani la firma aceasta salar undeva la 2300-2500 euro lunar în busta paga (fluturaș), în România am casă,teren pe numele meu,căsătorit de 12 ani și am șapte copii ,nu am intenția de a rămâne în state,și nu cred ca o să mai merg după,as avea vreo șansă,aș ajunge în California sacramento

Send a Comment to Malina Cancel Reply

Your email address will not be published.